2000

Loodschenkamp

Van Roermond tot Gouda

Zondag 16 juli

Gezellig in RoermondDe 5 loodsen: Ralph, Joyce, Marc, René en Lenny, vertrokken vandaag met de auto naar Roermond. Daar aangekomen gingen de verkenners en de Wilde Vaert al snel naar huis. Loods nummer 6, Martijn, die bleef en 10 andere mensen v/d staf. We hebben toen een beetje rondgekeken en we zijn begonnen met het schoonmaken van het gebouw.

's Avonds hadden we het leuke idee om pizza's te bestellen. Na bijna 2± uur wachten kregen we uiteindelijk met korting onze pizza's. Later op de avond was aan de andere kant van het water vuurwerk. Daar hebben we naar gekeken en daarna hebben we nog wat gedronken en zijn we gaan slapen.

Maandag 17 juli

Vandaag moesten we vroeg op, want 't hele gebouw moest schoon en de boten moesten weer op de wagen. Daar zijn we tot in de middag mee bezig geweest. Toen namen wij, de loodsen, afscheid v/d staf en gingen we terug naar het gebouw. [Red. Loodsen bedankt voor de hulp na het grote kamp]. Toen we aankwamen was Joris er. Na het avondeten gingen Joris, Joyce, Marc en Ralph Roermond in. Lenny, Martijn en René bleven in het gebouw nog even kletsen.

Dinsdag 18 juli

We gingen vandaag met z'n allen Roermond in. Na een gebakken-ei-ontbijt. Het was heel mooi weer, dus we hebben ook op het terras gezeten. We hebben een beetje rondgelopen, gewinkeld en boodschappen gedaan. Na het avondeten kwamen Wendy, Mieke en Roel. We gingen weer opruimen en schoonmaken want morgen gaan we weg!

Woensdag 19 juli

Dit was ons laatste nachtje in Roermond. We stonden om ± 7 uur op om 't gebouw schoon te kunnen maken en op te kunnen ruimen. Vandaag moesten we een stuk gaan varen. En dat hebben we ook wel gedaan. We zijn de Maas af gaan zeilen vanaf 11 uur 's ochtends.

Om ± half 8 waren we (pas) bij Venlo. We zouden gaan koken maar daar hadden we geen behoefte meer aan. Dus gingen we Venlo in. Venlo is niet zo'n leuke stad als ik had gedacht. We wilden dus graag iets eten, maar alles was dicht!! We konden het zelf ook niet geloven. Restaurantjes, patat-zaakjes, alles was dicht. Na een stukje lopen vonden we toch nog een McDonalds die wel open was. We gingen daar eten en René liet even z'n 0,5 liter sinas over de vloer druipen. Toen kon Joris natuurlijk niet achter blijven en gooide toen (wel per ongeluk) z'n milkshake voor de helft op de grond.

Na het eten gingen Roel en Joris tanken en daarna hebben we onze reis weer voortgezet. Het duurde nog behoorlijk lang voor we een slaapplek hadden. Maar om ± kwart over elf lagen we aan een steiger bij Arcen. Dat was een klein recreatie gebied. Met de gaslampen aan hebben we gauw de tent op gezet. Daarna zijn we bij elkaar gaan zitten met een kaasplankje erbij. Het was een lange dag. Maar wel erg leuk. We hadden alleen weinig kilometers afgelegd omdat er weinig wind stond. Het laatste stuk zijn we ook op de buitenboordmotor verder gegaan anders waren we pas 's nachts in Arcen. Slapen was die avond ook geen probleem.

Donderdag 20 juli

We werden vandaag wakker en toen zagen we dat we al bij de Hertog Jan brouwerij waren. We hadden namelijk woensdag al gereserveerd om daar naar toe te gaan. We hoefden alleen nog met het veerpondje over en dan waren we er al. Wendy en Lenny gingen niet mee, die gingen boodschappen doen. Maar voordat we weg wilden kwam de politie ons vertellen dat we daar niet mochten staan met een tent. Dus we moesten eerst alles snel opruimen.

Na het Hertog Jan bezoek gingen we varen naar de camping waar de vriendin van Joris stond. Daar konden we op een veld van een boer staan, vlak aan de Maas. 's Avonds zijn we niet echt weg geweest maar hebben we heel lang bij de tent gezeten en zitten kletsen. En we hadden het cadeau voor Iwan compleet gemaakt door allemaal iets erop te schrijven. Toen we de boten leeg hadden gehaald en de tent stond gingen Ralph en Lenny spaghetti koken. Maar ineens kwamen we erachter dat de boten niet bleven liggen. Het was nog een hele klus, maar gelukkig kregen Roel, Joris, Marc, Martijn en René de boten weer op de kant en konden we gaan eten.

Vrijdag 21 juli

De dag begon op zich goed, er was alleen 1 nadeel, Martijn vond het nodig om eitjes te bakken terwijl iedereen nog sliep. Dit had als gevolg dat hij ons wekte met een eitje om 10 uur, veel te vroeg. Aangezien we allemaal nog 'moe' waren aten degene die het naar binnen konden krijgen het op en sliepen we weer verder, om om ±12:30 uur wakker te worden.

De mensen die 's avonds naar Iwan gingen pakten hun tassen in en zochten een bushalte. De 5 die achter bleven (Joris, Roel, Marc, Joyce en Mieke) hebben de rest van de dag programma hang jeugd gehad. Lisette, de vriendin van Joris, kwam ook nog langs, want die zat vlakbij op de camping. Die avond begon de pret en speelden we samen met lisette en nog een vriendin van haar (Waar Marc een oogje op had) het wel bekende B-spel. Na dat spel gingen Joris, Lisette en Marc, Petra wegbrengen... Joyce, Roel en Mieke bleven over, nog een tijdje zaten we buiten en toen zijn we gaan slapen. Lisette kwam ook terug, zij logeerde nl. bij ons in de tent. De nacht bleek voor Marc, die nog wakker was, vol verrassingen te zitten.

Zaterdag 22 juli

Iedereen werd al vroeg wakker. We hebben met z'n vijven ontbeten met de iet-wat aangebrande eitjes van Joris. Na dit "geweldige" ontbijt schrokken we van hetgeen Marc ons vertelde: "De 214 ligt op de kant." Wij geloofden het eigenlijk niet maar gingen toch maar even kijken, en ja hoor, het water was best ver gezakt en, waarschijnlijk door een golf, was de 214 op de kant gezet.

Toen we een beetje van de schrik bekomen waren, ruimden we de zooi een beetje op en ging Joris de vieze kleren van Martijn bij de wasserette brengen. Terwijl hij weg was en wij even bij de boten waren kwam er een boze man, de campingbaas, om ons even te vertellen dat we niet langer welkom waren. Op zich natuurlijk al jammer, maar nog n's extra omdat de 5 die naar Iwan waren geweest ook nog terug moesten zijn voor we weggingen. We hadden alles vast opgeruimd en in de boten gegooid, en Joris en Marc hadden geregeld dat we 500m verder op bij een boer konden staan. Nu konden we dus in principe weg, maar de was van Martijn was nog bij de wasserette en daar moesten we op wachten. Dat werd dus nog eventjes programma hangjeugd om vervolgens om een uurtje of 5 naar de plek 500m verderop te vertrekken. Dan denk je misschien, zo gedaan, maar ten eerste moest de 214 van de kant af, gelukkig waren er genoeg mensen op de camping die wilden helpen om de boten los te krijgen en de 214 weer in het water te leggen. Na ongeveer een half uur was alles gelukt en konden we 500m verder op gaan staan. Toen we daar aankwamen kwam de rest bijna gelijk. We hebben de tent op gezet, gegeten en vertrokken om ongeveer 21.00u naar de Sleeg.

Zondag 23 juli

We zouden vandaag om negen uur opstaan. Lenny stond stipt om negen uur naast de tent, maar de rest kon niet wakker worden. Om een uur of elf werd de rest wakker. Langzaam aan zijn we op gaan ruimen. Om een uur of twee zijn we vertrokken. We gingen naar een camping bij Leukermeer, maar daar mochten we niet blijven. We gingen verder varen, maar het duurde heel lang voor we iets tegenkwamen. Uiteindelijk kwamen we bij een jachthaven waar we een tent op mochten zetten. Daar zijn we ook gelijk begonnen met koken, want het was al avond. Na het eten zijn de meeste mensen gaan douchen en hebben we met z'n allen aan een grote, houten tafel gezeten. Heel erg laat werd het niet, want we waren allemaal erg moe, en de volgende dag moesten we erg vroeg op.

Maandag 24 juli

We moesten vandaag om half acht al op, om alles op tijd klaar te hebben. Vandaag mochten we mee met de boot 'actief'. Maar we moesten nog boodschappen doen, tent afbreken, alles opruimen, de boten inruimen en dat voor negen uur. Het lukte en rond tien uur zaten we op de sleep. Om kwart over twee kwamen we aan in een heel klein dorpje, waar ik nog steeds de naam niet van weet. Jammer genoeg konden we nog geen tent opzetten, want de havenmeester kwam pas om zes uur. En 's middags begon het ook nog eens te regenen. We hebben die middag doorgebracht in een cafeetje. Om zes uur kregen we toch te horen dat we geen tent op mochten zetten. Na lang praten mochten we uiteindelijk in een gebouwtje in het haventje slapen, Dat vonden we beter dan de tent opzetten, want het regende nog steeds. 's Avonds zijn we met z'n allen uit eten geweest in dat café, want achterin was het restaurant. En de rest van de avond hebben we voornamelijk doorgebracht in het cafeetje. 's Nachts kwamen we weer terug op onze slaapplaats en na nog even wat te hebben gedronken, zijn we langzaam aan gaan slapen.

Dinsdag 25 juli

Vandaag stonden we te vroeg op, om weer verder te gaan. We hadden in het gebouwtje van de havenmeester toch best lekker geslapen. Jammer genoeg was het weer niet te denderend. Rond 9.00 uur was alles klaar en gingen we op weg naar Heusden. Daar aangekomen, hebben we getankt en een plekje gevonden om de tent op te zetten. Joris kende mensen waar we onze boten kwijt konden. Toen de tent opstond, gingen Joris en Ralph boodschappen doen en Wendy en Joyce gingen naar huis. 's Avonds hebben Joris en Ralph macaroni gekookt en tot onze verbazing was het erg lekker. Mieke en Lenny hadden bramen geplukt, met veel pijn. En bij de supermarkt hadden ze gratis biodrink gekregen, dus we hadden ook nog een toetje. 's Avonds zijn we het dorp ingegaan.

Woensdag 26 juli

We hebben vandaag heerlijk uitgeslapen,daar waren we ook wel aan toe. Toen zijn we maar uit ons bed gegaan. De hele middag hebben we in het dorpje rondgehangen, en het was echt heel gezellig. Toen moesten we toch terug, want we gingen 's avonds naar de Biesbosch varen. Dat hebben we toen ook gedaan. 's Avonds kwamen we na ongeveer vier uur varen in de Biesbosch. Daar hebben we de boten op een strandje gelegd en de tent op het gras opgezet. Toen de tent stond,kwamen er mensen langs die daar ook lagen en zij vertelden dat we daar geen tent op mochten zetten. Toen konden we alles in het donker gaan verplaatsen. Dat hebben we ook maar gedaan. Daarna hebben we nog wat gedronken bij de tent en toen zijn we gaan slapen.

Donderdag 27 juli

Vandaag bleven we op dezelfde plek staan, Dus even een dagje relaxen. Lenny en Mieke waren al om tien uur wakker en kregen het leuke idee om te gaan zwemmen, omdat het zo heet was in de tent. Even later stonden we aan de waterkant en het water was echt super koud. De boten lagen vast op de kant, want het water was gezakt. Na ongeveer drie kwartier hebben Lenny en Mieke toch hun haar kunnen wassen. Ondertussen was de rest ook wakker. Een paar mensen gingen boodschappen doen, dat was nog drie kwartier varen verderop. De rest bleef en ging slapen en zwemmen. Later in die middag werd het weer wat minder en 's avonds regende het nog steeds. We hadden gelukkig twee tenten opgezet, dus 's avonds hebben we na het eten, met z'n allen een spel gedaan.

Vrijdag 28 juli

Vandaag moest alles weer worden ingepakt, want we gingen weer verder. Toen alles opgeruimd was wilden we weg, maar de boten lagen vast. Dus we moesten met z'n allen die boten een voor een in het water duwen. Daarna konden we verder, op naar Dordrecht. 's Avonds kwamen we daar aan en we mochten in een boot slapen van kennissen van Joris, dat was echt gaaf. We hadden onze boten aan het schip gelegd. Waar we mochten slapen, in het ruim, stond nog een deinende boot op boomstammen en hout. Onze benen lagen daaronder. 's Avonds zijn we met z'n allen uitgeweest.

Zaterdag 29 juli

We hadden gehoopt dat we daar nog een nachtje mochten slapen, maar helaas. Dus vandaag weer weg. Maar overdag zijn we allemaal Dordrecht in gegaan. Pas aan het einde van de middag, gingen we weg, naar Rotterdam. En ook daar hadden we geluk. We mochten weer in een schip slapen van kennissen van Joris. Dat schip stond toch leeg. We lagen midden in Rotterdam, in de Oude Haven. 's Avonds kwamen Danny en Saskia en we zijn met z'n allen uitgegaan.

Zondag 30 juli

Naar huis! Vandaag gaan we naar huis! Lekker douchen. Maar eerst weer alles inpakken. We zitten nu weer in Gouda. De terugweg ging behoorlijk snel. Wel jammer dat niet iedereen zo moe was als ik (Lenny), Mieke en Ralph, want o.a. Joris liet z'n 'mooie' 'zangtalent' even luidruchtig horen. Maar daar komen we wel overheen. Kamp was echt heel leuk, maar nu naar huis is ook niet zo erg, Kunnen we weer schone kleren aan en douchen en zo!

Tekst: Lenny & Mieke
Typewerk: Sandra & Jeroen

Contactinformatie

Wilde Vaert (15 t/m 17½ jaar)

Noa Slooff
wildevaertleiding@willibrordusgroep.nl

Loodsen (18 t/m 21½ jaar)