2009

Spionage

Friesland 2009 - Spionage

Vrijdag 10 juli 2009, leiding

Opeens wordt ik wakker van de wekker en schiet in m’n hoofd dat we vandaag al op kamp gaan. Na een snelle douche en ontbijtje (uit het vuistje), haast ik me naar ’t landje, waar de meeste andere staf al staat te wachten tot de hoosbui voorbij is.
Vervelend hè, als je op kamp moet en het regent pijpenstelen. Gelukkig is er een dicht busje geregeld waar alle spullen en PB (Persoonlijke Bagage) in vervoerd kunnen worden. Na het inladen van alle kampspullen (tenten, materiaal, vlootspullen, materiaal van de COD) in het busje, vertrok deze alvast richting Fryslân. Daarna gingen we de sleep formeren om richting Reeuwijk-Brug te slepen.

Zaterdag 11 juli 2009, 1470

Hallo, wij zijn van de 1470 en vandaag zijn we met de auto vanuit Gouda naar Friesland vertrokken. Om 11.00 verzamelden wij bij de Hill. Met veel geprop en gedoe zijn wij met volle auto’s richting Wymbritseradiel gereden. Alles voorspoedig behalve dat we even in een vakantiefile stonden. Aan de andere kant van de snelweg zagen wij een spectaculair ongeluk waarbij een auto een grote deuk opliep. Politie, ambulance alles zat erop en eraan. Vervolgens zijn we weer doorgereden, maar soms was er wel wat verwarring in routebeschrijving. De reis was eigenlijk niet zo lang als we verwachtten. Na minder dan 3 uur kwamen wij aan in Gemeente Wymbritseradiel.
Toen zijn wij over de mooie kleine wegen van Friesland gereden met veel rotondes. Na enige boerenwegen kwamen we aan op het kampterrein, waar de leiding rustig zat te wachten. Het meeste was al opgezet, alleen onze tenten nog niet. Toen we de tenten hadden opgezet konden we het terrein verkennen. Het is groot maar vooral vlak. Er zijn veel vogels te zien waaronder laagvliegende zwaluwen . De boten moesten worden opgetuigd en de masten omhoog.
Daarna mochten we uitrusten en spelen. Vervolgens werden de regels van het kamp uitgelegd. Daarna werd de etensbel geluid, Joost en Martijn Koemans hadden kipkerrie-rijst gekookt. Het was lekker, maar de rijst plakte een beetje. Daarna aten we het vaste kamptoetje; yoghurt, kaneel en banaan. De 76 moest afwassen en de 1470 (wij dus) moesten het logboek schrijven!
Na het eten waste we onze eigen spullen af en daarna mocht je wat doen voor jezelf. Om 20.00 moesten we gaan zeilen en we mochten het terrein na terugkomst niet op.
Om 22.00 moesten we terug naar de steiger en om 22.30 mochten we naar de tenten gaan. Later werden we opgehaald en gingen we cola drinken. Bob (en Jeroen, red.) speelde(n) gitaar.
Later werd er klein silencium geroepen en moesten we onze tanden gaan poetsen. Vervolgens was het groot silencium en moesten we gaan slapen. Rond 00.30 werden we wakker gemaakt door Martijn voor de opening. De meesten lagen te slapen. We werden in verschillende groep gedeeld (onze nieuwe bakken) en werden naar verschillende plekken gebracht. De bootsmannen kregen ieder een envelop waar papieren inzaten. Er zaten regels bij, je contracten, de opdracht en iedereen kreeg een pasje. We moesten de opdracht verbranden omdat deze topsecret was. Vervolgens moesten we terug naar bed om te slapen.

Zondag 12 juli 2009, 76

We werden wakker en het regende. Daarna gingen we ontbijten, het was zondag dus we kregen er een eitje bij! Op gegeven moment werden we in de grote tent geroepen. We moesten eerst op de foto van Anne-Fay, daarna moest ik, de boots van de 76 naar voren komen om een kaartje te komen halen want we gingen een spel doen en ik had iemand van k3 getrokken. We kregen 3 minuten om Luut tot een van de dames van k3 te kleden.
Daarna gingen we Luut verkleden als een nerd en toen moest hij een stukje lopen op de bank en toen viel hij ervan af. Sjouke moesten we als clown verkleden en Martine moest zoveel mogelijk kledingstukken aan doen. We zijn bij het vermommingsspel 3e geworden.
Toen gingen we krantenmeppertje doen en daarna toen het 16.00 was werd het weer een beetje droog en gingen we zeilen naar een plek. Op die plek gingen we ankerwerpen. Eerst Luut toen Joris en daarna Sjouke en toen Martine. Luut gooide het verst. Daarna moesten we naar de volgens post, daar gingen we schieten, luut schoot een blikje omver en Sjouke ook. De volgens post gingen we wentelteefjes eten. Voordat we dat gingen doen, gingen we de 587 achterstevoren slepen. Toen we ze losgooide deden zij er 20 minuten over om weer terug te komen. De conclusie is dus, Bas kan niet zeilen!
Toen we allemaal op de kant waren ging de leiding wentelteefjes maken. Daarna lekker opeten natuurlijk. We mochten daarna terug zeilen, hierbij moesten we opkruisen en dan zal je weer zien Bas die haalde het niet en moest uiteindelijk opgehaald worden door de Guus. Uiteindelijk kwamen we allemaal terug, we dronken wat en gingen daarna slapen.

Groetjes, Sjouke, Joris, Martine en Luut

Maandag 13 juli 2009, 587

Wist je dat…

• We elke dag een roddeluurtje hebben?
  • Sjoerd en Jim jarig zijn geweest?
  • De leiding altijd gelijk heeft?

We gingen spelletjes doen, het ene spel heette kwallenballen. Bij dit spel stonden er 2 bakskisten tegenover elkaar die waren gevuld met water. Er was een vieze modderzak dit moest je in de kist van de andere boot gooien. Dat was heel goor! Het tweede spel hete kledderballen. Daar moest je met een natte bal blind volleyballen. Als je iemand raakte viel de bal op de grond, dan had je een punt. Als je de bal ving had je ook een punt. Toen gingen we middageten daarna zeilen omdat de ontgroening werd klaargemaakt. Anouk en Maartje moesten ontgroend worden, en Yorick moest meedoen omdat hij nog nooit overgevlogen was. Ze werden eerst over een zeil getrokken en daarna door hoepels en onder een net met modder door. Joris ging op Anouk staan. Daarna moesten ze op een bank gaan liggen, want ze zaten in een vliegtuig, ook werden ze gebrandmerkt en moesten ze naar Neptunes. Daar kregen ze een hapjepapje. Vervolgens moest iedereen van de verkenners een hapje ervan nemen. Het was niet eens zo vies! Jeroen ging bijna over zijn nek omdat hij zo’n grote hap moest nemen.
Daarna gingen we lekker zwemmen.
’s avonds lekker eten, macaroni! Tegen 20.00 verzamelden we weer in de grote tent en maakte we kaarten om naar huis te sturen. ’s avonds bij het kampvuur kwam de zoon van de boer, hij heet Gatze. Sjoerd en Luut gingen hem onderuit halen. Na wat drinken en chips gingen we slapen.

Dinsdag 14 juli 2009, 1470

08.00:We werden gewekt voor een lekker ontbijt met vers brood.
Hierna hadden we nog veel vrije tijd over.
11.00:TROEP AHOY! Rick had een aantal vragen geselecteerd om een quiz tussen de bakken te spelen. De 587 won op het nippertje. We hebben ook weer veel vrije tijd, want het was lekker weer.
14.00:De ouders kwamen op bezoek op de verkenners snoep te geven en droge kleding. Met z’n alle zijn we gaan zeilen en sommige verkenners gingen zwemmen. Het was erg gezellig maar er was weinig wind. Daarna gingen de ouders weer weg.
17.00:De meeste mensen liggen in het water, er wordt met de Guus gevaren, Harm is dit keer de stuurman. Er zijn veel mensen in, op en rond de Guus te vinden.
19.00:ETEN! Vandaag aten we spinazie met spekjes,aardappelpuree en banaan. Het eten was origineel en best te eten. Het toetje was ijs. Marc en Laurens stopte het ijsje met stokje en al in hun mond. Laurens moest bijna kotsen.
20.00:De meeste kinderen gingen voetballen, laten we zeggen bijna iedereen. Het was dikke lol. Harm en een paar verkenners hadden een roddeluurtje, wat niet roddelen was.
21.00:We gingen zeilen terwijl de leiding het avondspel klaar zette. Het avondspel was leuk maar vermoeiend. Het was een hindernisbaan waar veel in gerend werd. Je moest het afleggen met een beker water in je hand.
Daarna hadden we een kampvuur.
23.00:Klein silencium, hup de tenten in en klaar maken om te slapen. Tot de leiding kwam zeggen groot silencium.

Woensdag 15 juli 2009, 1358

Om 2 uur middenacht werden we wakker gemaakt voor de o zo leuke dropping. met veel lawaai en herrie moesten we onze bed uit ! De leiding was weer aardig ( zoals altijd =D )
We moesten geblind door een lekker ruikende theedoek de gammele auto van laurens in . We hadden een geweldige taxi chauffeuse anne-fay . bij elst stapte we uit en mochten we een lekker nacht wandeling terug maken xD . het was reuze gezellig . bas die een dood bloendende teen had . na het lenen van luut ze schoen ging het als een speer . toen we terug waren kregen we een lekker broodje knapworst en een kop soep . daarna gingen we lekker bijslapen . toen kregen we een brunch met een broodje kroket . we hebben na het eten kranten meppetje gedaan met bijnamen . was wel lachen want iedereen had de juiste bijnamen =D ,, na een dag niks doen kregen we thema eten . gebakken aardappels met sperziebonen en snietsel ,, en een lekker toetje met fruit en slachroom . na het eten gingen we slagbal doen ,, verkenners hebben verloren van de leiding , en ik moest van Rick zeggen dat hij 2 homeruns heeft geslagen . savonds gingen we voetballen en iedereen heeft er blauwe schenen van gekregen . na deze dag was iedereen moe en gingen we moe en voldaan weer naar bedje toen =D ,,

Toedeloe Lisa , Jules , Anouk , Adriaan XD

Donderdag 16 juli 2009, 76

We werden wakker en we gingen ontbijten. en we moesten ook een lunchpakketje maken. we gingen de boten klaar maken om op trektocht te gaan. we gingen naar de fleussen naar het konijnen eiland. we konden halve wind erheen zeilen en dat ging dan dus ook goed. we moesten alleen door de vaart en daar voeren dus ook veel andere boten maar we zijn er wel heel netjes door gegaan. daarna hebben we nog een paar rondjes gezeilt op de fleussen. en toen we daar kamen hadden we het zeilen een beetje gehad dus gingen aanlegen en gingen er een paar kinderen zwemmen. en wachten op de leiding toen de leiding er was moesten we een andere plek op zoeken. toen we daar lagen moesten alle riemen uit de boot de zeilen en doften moesten er ook uit. daarna moest de mast naar beneden om daarna er een zeil overheen te spannen. daarna hebben we een beetje gerelaxt op het eiland en gingen er een paar jongens hout zoeken voor een kampvuur. ook gingen nog een paar mensen zwemmen. daarna werden we met z’n alle bij elkaar geroepen om te gaan eten. we aten broodjes hamburger die waren na zo’n dag op het water echt heerlijk. na het eten zijn we nog meer hout gaan zoeken, toen het kampvuur eindelijk aan was gooide bas,luut,leo er 20 kilo hooi op. daarna gingen we om het kampvuur zitten en kregen we wat te drinken toen we bijna naar ons bed gingen hoorde we van de leiding dat het zou gaan stormen die nacht dus er werden wat ankers uit gegooid en strak getrokken. toen alle zeiltjes strak getrokken waren en vast gezet gingen we ons bed in. en lekker op de golven deinzend in slaap vallen en sommigen zijn er een beetje misselijk geworden. en toen heeft iedereen wel wat geslapen zover dat lukte.

groetjes de bemanning van de 76 Sjouke, Martine, Luut , Joris

Vrijdag 17 juli 2009, 587

We werden wakker in de boot en het regende & onweerde heel hard dus we moesten snel onze spullen inpakken voordat alles nat werd. We werden teruggetrokken naar het kampterrein en gingen we de spullen in de tent leggen en ontbijten. Daarna gingen we gewoon ff in de tent chillen (en natuurlijk Laurens en Jeroen pesten, want ze wilden slapen). Toen gingen we in de 1470 of 1358 zitten en werden we gesleept door de Guus naar het dorp Heech/Heeg. Daar gingen we eerst vossenjacht doen. Wij waren laatste, maar gelukkig wel 5 minuten later dan de eersten, dus het was niet zo heel veel verschil. Toen gingen we weer verzamelen en mochten we een half uurtje in de stad rondhangen. Toen moesten we verzamelen bij de parkeerplaats en kregen we allemaal 5 euro van de leiding om avondeten te kopen. We mochten tot half 9 in de stad blijven en dat was best lang. Heel veel mensen hadden iets met pompeblêden gekocht. Toen gingen we weer terugvaren naar het kampterrein met veel snoep en girlz en tonnetjes enzo. Toen gingen we onze boten nachtklaar maken want de masten lagen nog plat. Toen gingen we ff chillen in de grote tent en moesten we naar onze tenten en mochten we nog even praten. Toen ging Mark de meisjes afluisteren en dat was niet leuk!!!!!!!!!!!!!!!! maar toen werd het groot cilencium en gingen we slapen.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Marieke, Sem, Bastiaan, Milou =D

Zaterdag 18 juli 2009, 1358

Dit stukje is nog de laatste dag even snel op papier geschreven. Zodra dit uitgetikt is, plaats ik het zo snel mogelijk!

Jasper

Contactinformatie

Wilde Vaert (15 t/m 17½ jaar)

Noa Slooff
wildevaertleiding@willibrordusgroep.nl

Loodsen (18 t/m 21½ jaar)