2015

Zomerkamp Wilde Vaert

Willie Boat Experience

Friesland 2015 - Willie Boat Experience

Na een aantal jaar van afwezigheid hebben we onze motivatie weer gevonden voor een logboek, erg leuk voor later namelijk. Zeker als die op de site staat! In 2015 zijn we op kamp gegaan in Friesland met de volgende personen:

Anouk, Jabe, Duve, Meio, Imre, Jacco, Sammie, Floor en Storm

De baksindeling was als volgt:

• 801: Duve, Meio en Storm
  • 588: Imre, Sammie en Floor
  • 214: Anouk, Jabe en Jacco

Als leiding van deze groep jonge dwazen waren mee: Jim Terlouw, Vincent Schoonderwoerd, Inge Meijers en Adriaan Balk

Zaterdag 11-07-2015

214

Toen we wakker werden moesten we zoals altijd onze laatste spulletjes nog inpakken voordat we naar de Hill vertrokken. Daar stonden al een paar mensen te wachten op een leiding die de auto-indeling ging vertellen en om 11:00 vertrokken we met z’n allen naar Friesland . Toen we op het kampterrein waren gingen we eigenlijk gelijk de tent opzetten en dat ging verrassend goed. Na het tent opzetten gingen we effe lunchen en de lampen ophangen in de tent toen de lampen hingen gingen we zwemmen. Na het zwemmen moesten we de boten optuigen later gingen we nog lekker chille op onze bedden en sommige gingen met de vlieger spelen. Toen het 18:00 was moesten we gaan eten we aten nasi met kroepoek. Later die avond moesten we van Adriaan ons witte t-shirt aan doen en onze regenkleding we werden gekontroleerd of het goed was en als het goed was kregen we een zwemvest. Toen iedereen een zwemvest had liepen we naar de grote tent. Daar binnen stond de leiding en onthulde ze het thema en dat is Willie Boat Experience. Bij de onthulling kregen we een verhaaltje te horen met een powerpoint presentatie. Na de onthulling van het thema moesten we ons witte t-shirt weer uit doen en moesten we een mooi ontwerp er op maken als je het mooiste t-shirt had won je een insigne die je vervolgens op je shirt moest plakken. Natuurlijk won de 214 want ja die hadden gewoon het mooiste t-shirt. Na de het bekent maken dat de 214 had gewonnen moesten we naar de tent daar konde we nog effe gezellig praten en dat hebben we ook gedaan. Na een tijdje deden we de lichten uit en gingen we slapen

Zondag 12-07-2015

588

We werden vroeg wakker gemaakt, waarna gelijk duidelijk werd hoe het regime ons leven s' ochtends zou dicteren; ondanks de noeste arbeid van de avond ervoor, werden 3 arme zielen, die verder anoniem willen blijven, gedwongen om op de rustdag, bij het krieken van de dag, dwangarbeid te verrichten voor de heersende klasse. Daarna hebben we genoten van een heerlijk feestmaal, hoewel Jabe meende dat hij te weinig eten had gekregen. Vervolgens kregen we te horen dat we op trektocht gingen. We pakten onze spullen, lieten de tent uitzonderlijk netjes achter en vertrokken richting de schepen. We kregen te horen waar we heen moesten zeilen en zo begon onze überepische avonturen rond de Noordzee en omstreken. We hadden te maken met onstuimige wateren, maar door goed zeemanschap van een op-Poseidon-lijkende blonde god is de 588 er prima doorheen gekomen. We kwamen uit op een onbekend en onverkend eiland. Nadat we de lokale vegetatie te baas waren gekomen hebben we à la Willem Barentsen een kampement opgezet. Omdat er slechts 1 tent was voor de zwakken uit de groep offerde de rest zich op om hun eigen boten als tent te gebruiken. Toen het groepsoverleg begon werden er spontaan vreemde afspraken gemaakt. Om geen schuldigen aan te wijzen zal ik objectief neerzetten wat de mogelijkheden waren voor de deelnemers:

Meio:
als Meio er voor zorgde dat Sammie in het water belandde, hoefde hij zelf niet te zwemmen.

Sammie:
Als Sammie er voor zorgde dat Meio ging zwemmen, hoefde hijzelf niet te zwemmen.

Imre:
Als Imre er voor zorgde dat Sammie of Meio ging zwemmen hoefde hij zelf niet te gaan, wat dus prima mogelijk zou zijn geweest mocht niemand hem naaien.

Sjakie/Tjebbe/Jabe:
Door zijn eigen toedoen kwam hij bij de afspraken, zijn enige taak was om te zorgen dat Sammie niet in het water kwam, wat toch te veel gevraagd bleek te zijn.

Extra afspraken:
Als Sammie een keer in het water was beland, zou hij bescherming krijgen.

Hoewel er geen enkele verplichting was om überhaupt met de afspraken mee te gaan, wat de intelligentere onder ons al vrij snel doorhadden, hadden de zwakkeren van geest het fanatisme van een jihad-ganger gecombineerd met het tactisch inzicht van een Belg, waardoor een kettingreactie in gang werd gezet besloten in het water te springen om zo de rest te naaien. Sjakie/Tjebbe/Jabe kon het niet meer hebben en stond op het punt om meerdere mensen de hersenen in te slaan, maar besloot uiteindelijk toch maar in het water te springen. Hoewel de slachtoffers zichzelf hadden genaaid vonden ze het toch nodig om ondergetekende ook te laten zwemmen.

We hebben die avond ook heerlijk gegeten, pasta met rode saus. Met een nat pak en een volle buik zijn we uiteindelijk gaan slapen in de boten.

Namens de 588
Imre Rossel

Maandag 13-07-2015

801

We werden wakker gemaakt rond 8 uur/half 9 waarna we binnen één minuut bij de leidingtent moesten zijn. Na hier 10 minuten gezeten te hebben kregen we te horen dat het ontbijt nog helemaal niet klaar was gezet en dat we dus eerst de boten moesten optuigen. Middenin dit proces werden we opgeroepen om te ontbijten. Toen wou Imre heel graag koffie maar dat mocht alleen als hij het ging zetten. ‘’Dit proces verloopt wel tergenD langzaam’’ Aldus Imre. Hiermee maakte hij zijn ongenoegen duidelijk.

Na het ontbijt zijn we verder gegaan met de boten optuigen en gingen we de plas op. We hadden een goede sterke wind de goeie kant op dus ging het lekker rap. In IJlst hebben we de buurt on-veilig gemaakt. Dus zijn we even we even rond gaan lopen en naar de snackbar geweest. Hierna zijn we naar de overnachtigingsplaats gevaren die naast de Fierljepclub ligt. We hebben daar toen meteen een cursus Fierljeppen gehad. Eerst gewoon normaal ge-oefend, toen van de schansen. Alleen Vinnie, Jim, Meio, Sammie& Duve hebben de grootste schans gedaan en alleen Sammie is erbij in het water gevallen. De rest was superieur genoeg om de overkant droog te behalen. Na de cursus hebben we de boot omgebouwd tot tent en zijn we hamburger gaan eten. Het regende dus hebben we een tentje gemaakt om droog onder te kunnen eten. De hoeveelheid hamburgers viel bij bepaalde personen wat minder. Na deze heerlijke maaltijd zijn we lekker gaan slapen.

Dinsdag 14-07-2015

214

9:15 werden we wakker gemaakt we moesten om 9:30 aan het ontbijt zitten, maar de avond daarvoor hadden we met de leiding een tijdslimiet gestelt voor hoelaat we weg moesten. Wij zeiden dat we vanaf dat we aan het ontbijt zaten totdat we weg voerde 2 ½ uur nodig zouden hebben. Maar we hadden 3 kwartier over het ontbijt gedaan dus moesten we snel alles inpakken. Maar gelukkig is het ons toch nog gelukt en we waren nog geen eens in het stadje IJlst en toen lag Imre alweer in de sloot. Onderweg naar het stadje Heeg is alles weer verrassend goed gegaan. Uiteindelijk waren we op tijd in de stad Heeg en daar kregen we te horen dat we gedropt waren en we €27,- in totaal hadden om uit te geven bv aan het eten. Dus wij daar naar de dichstbijzijnde have en daar hebben we gevraagt of we daar zouden kunnen overnachten maar dat was helaas niet mogenlijk we konden daar gelukkig wel effe naar de wc. Die man had nog wel tegen ons gezegt dat een entje verderop ook een have zat en dat we het beter daar konden vragen dus wij weer met z’n allen onderweg naar de ander have daar hadden we besloten dat er maar 3 mensen effe naar de havemeester en vroegen we of we daar mochten overnachten maar dat was dan dik 30 euro die man zei wel dat op het eiland daar tegenover het een stukje goedkoper zou zijn dus de 3 mensen gingen informeeren gingen ze nog even langs bij het bungalowpark maar daar was het helaas niet mogenlijk om daar te overnachten. Daarna gingen ze nog langs bij de BB langs maar daar was niemand. Na het teruggaan naar de rest van de WV en een discussie hebben gevoerd en daar kwam uit dat Meio, Imre en Anouk boodschappen gingen doen en dan de overige mensen gingen zeilen 2 boten gingen op zoek naar een slaapplek en de andere boot bleef een beetje in de buurt om de rest nog op te halen als ze klaar waren met boodschappen doen. Uiteindelijk op de slaapplek aan gekomen het eiland van wat die man zei. Daar gingen we lekker opbouwen en eten koken we aten wentelteefjes na het eten lekker met zijn alle dienstbakken en toen dat allemaal klaar was gingen we een vuurtje maken en gewoon gezellig praten en het ja gewoon gezellig hebben om een uur of 00:30 lag iedereen lekker in z’n bedje.

Woensdag 15-07-2015

588

Dinsdag avond hebben we met de groep afgesproken dat er de volgende ochtend 3 vrijwilligers naar de coop zouden gaan om boodschappen te doen. Dus om 8 uur ging de wekker, de drie vrijwillegers waren om 9 uur al in de coop. We hadden de dag daarvoor samen een lijstje gemaakt, bacon, de volkskrant, drinken voor onderweg, coolbest en keelsnoepjes. Toen eenmaal in de winkel zag één van de vrijwillegers knak wortsen in de aanbieden, diegene luste zelf geen knakworsten maar hij wist dat de rest het lekker zou vinden, hij was dus gewoon goed voor de groep #gvdg. Toen hebben we heerlijk ontbeten met een eitje en knakworsten. Na het ontbijt hebben we het terrein schoongemaakt. We hadden geplant om om 12 uur te vertrekken maar omdat we zo geweldig zelfstandig zijn waren we om half 12 al klaar om te vertrekken. Door het overschot aan tijd zijn we naar een dorpje in de buurt gegaan waar we in het wc hok hebben geprofiteerd van de gratis wifi terwijl we onze telefoons op aan het laden waren. Om drie uur arriveerden we op het kamp terrein. Er waren die middag geen verdere dingen geplant dus zijn we ons bed in gedoken tot het eten. Als avond eten kregen we pasta met spinazie, spekjes en room achtig iets. Na het eten stond er wel iets op het avond programma. Er was een parcour uitgezet dat we per boot zo snel mogelijk moesten afleggen. Hierbij werd de 801 op een haar na 1ste, de 588 werd helaas net geen 1ste maar 2e en de 214 werd dik laatste. Toen zijn we gezellig rond het kampvuur gaan zitten. Omdat Jacco en Meio hadden gevraagd om 2 zakjes chips in plaats van 1 kregen ze niks. Om toen nog een zakje chips te verdienen moesten een half uur stil zijn. Jacco begon na 25 minuten te praten waardoor hij geen chips kreeg, het is meio na veel gekreun en gezucht wel gelukt. Daarna zijn we lekker gaan slapen.

Donderdag 16-07-2015

801

Wij werden wakker en moesten meteen gaan dienstbakken. Het hele kamp was verlaten door de verkenners want die waren op trektocht, daarom was deze dag de fijnste van het hele zomerkamp. Na het dienstbakken gingen we lekker ontbijten en hierna natuurlijk meteen weer dienstbakken.

Na deze fabuleuze opening van de dag ontstond het idee een voetbaltoernooitje te houden. Let wel, dit toernooitje stond niet in de officiële planning en was in theorie dus onreglementair. Hier volgt een uitgebreid verslag van het voetbaltoernooi.

In het begin van de middag hebben ween voetbal toernooi gespeeld. 801 was natuurlijk de beste. We hebben zelfs 3-3 gespeeld tegen de leiding. Het was moker warm dus hebben we na onze overwinning een lekkere duik genomen.

Na het voetballen hebben we de boten opgetuigd en zijn we per bak met één of 2 staflid (Mattie is the best). Het jammere was alleen dat er geen wind stond, het idee was om instructie te gaan zeilen alleen dat is dus door de wind niet gelukt. We hebben hierdoor ongeveer 2 uur gedobberd op de plas terwijl we theorie kregen. Toen dat klaar was gingen we terug naar het kampterrein. Tijdens een plezant middagje zeilen besloot Meio in het water te springen met de vraag of hij dan zijn CWO nog zou halen. Vincent moest hem dit antwoord schuldig blijven.

De volgende activiteit op de planning was gek genoeg het avondeten. We kregen eten voorgeschoteld alsof we op zee waren, namelijk met een zwemvest aan en het eten in blik. Na deze overheerlijke maaltijd moesten wij weer dienstbakken, wat plezant was. De dag werd afgesloten met een quiz over CWO-theorie. Die werd gewonnen door de 801, omdat Duve zijn theorie zo goed had geleerd en dus een groot deel van de vragen correct wist te beantwoorden.

Kortom, deze dag was leuk en fijn van begin tot eind.

Vrijdag 17-07-2015

214

Eerst werd de dienstbak wakker gemaakt en moest dienstbakken maar toen de bel was gegaan kwam de rest van de WV niet dus moesten ze gehaald worden. Na het eten moesten we snel 1 boot aftuigen voor in een sleep. We moesten onze spullen inpakken die we moesten meenemen voor in de stad. Eenmaal in de sleep naar de stad werd het helaas wat minder weer. We moesten onze boot onder een brug aanleggen en vanaf daar gingen we lopent naar het station. We kregen daar een kaartje voor naar Sneek en toen eindelijk de trein kwam konden we lekker uit de wind in de trein zitten. We waren aangekomen in Sneek daar liepen we met z’n alle naar het centrum daar kregen we te horen dat we om 2 uur bij de Waterpoort moesten zijn. De tijd die we nog hadden hebben we besteet aan een beetje rond slenteren in de stad en Floor en Anouk hebben ook nog lekker kunnen winkelen. Eenmaal 2 uur waren we bij de Waterpoort daar moesten we nog effe wachten op de leiding maar toen ze eenmaal kwamen moesten we de groep in 2 groepjes verdelen. Het eerste groepje moest evelopen oppakken in de winkel en die moesten we inleveren bij Vincent. Maar wij dachten dat wij de evelopen moesten verzamelen om geld bij elkaar te krijgen maar dat was niet zo. Want de andere groep moest de eerste groep tikken en als die dan een envelop kregen kregen we punten. Daarna gingen we naar een trap om te zitten en we kregen de tussenstand te horen. Iedereen kreeg daarna een vraag en elke boot had 1 vraag goed. Toen liepen we weer naar de Waterpoort toe en gingen we een spel doen. Je moest zorgen om zoveel mogelijk woorden te onthouden en je moest het doorvertellen. We hebben 6 woorden onthouden en kregen daarom 500 euro. 5 euro p.p. kregen we om te eten en met de Wilde Vaert gingen we bij een restaurant zitten daarna gingen we nog een toetje halen en chillen tot 9 uur omdat we op die tijd voor de kerk moesten zijn. De kookstaf was toen gekomen om foto’s te maken bij de Waterpoort en daarna is Imre in Sneek in het water gegooid omdat hij de kookstaf al het hele kamp liep te beledigen, dat was natuurlijk erg leuk om te zien. Toen was het tijd om naar het kamp terug te gaan en liepen we naar de trein en daarna naar de boten, ( er waren totaal 8 fietsen met sleutels erin, en 5 helemaal los; dus dat waren lokfietsen). Toen waren we weer terug onderweg naar de boten en naar het kampterrein. Daar gingen we eerder gekochte cd’s luisteren zoals de Duitse Toppers en Imre gaf een dansclinic. We hadden geen tijd meer om de executie te doen en daarom gingen we slapen.

Zaterdag 18-07-2015

588

We werden wakker gemaakt. De 588 moest als eerste z'n bed uit omdat ze alweer dienstbak hadden. De rest sliep lekker verder terwijl de 588 heel hard aan het werk was. Toen hebben we heerlijk ontbeten. Na het ontbijt moesten we in de grote tent blijven omdat ze buiten bezig waren met het voorbereiden van het grote eindspel. We hebben heel gezellig gepraat en wat gedronken.

De dag hiervoor hadden we een wie is de mol spel gespeelt en daar was de uitslsg nig niet bekent van gemaakt, dus dat moest nog gebeuren. Dus we werden 1 voor 1 in de foeragetent in geroepen om vragen te beantwoorden over de mol. Nadat iedereen geweest was werden we bij elkaar geroepen en kregen we te zirn wie de meeste antwoorden correct geantwoord had. Anouk had 12 van de 13 vragen correct beantwoord en was de winnaar. Daarna werd er gekeken welke boot het het beste had gedaan, de 214 had het het best gedaan.

Na de lunch zijn we meteen begonnen met het eindspel. Het eindspel bestond uit 3 onderdelen. Als eerste moesten we latjes aan elkaar knopen om een hengel te maken. Met deze hengel moesten we een soort sleutel uit een flesje hengelen. De 801 stond voor in het klassement, dus hun flesje stond dichterbij dan die van de rest. De 588 stond laatste, waardoor hun flesje het verst naar achter stond. De 801 had als eerste de sleutel te pakken. Ze moesten daarna van riemen en een zeiltje een zeil maken om mee te zeilen. Na een tijdje had de 214 ook een sleutel. De 588 deed er zo lang over dat ze uiteindelijk. Maar aan het zeil mochten beginnen. Als het zeil af was mocht je naar de boot. De boten lagen een paar meter van de kant voor anker, ook waren ze vol water. Iedereen haalde z'n boot naar de kant en begon te hozen. Omdat iedere boot maar 1 hoosblik begon de rest elkaar te haten. Roeren er uit, vallen in de mast, hoosblikken stelen, ankers uit gooien. Tot dat de leiding er genoeg van had. De 588 had geen zeil en was dus als eerste weg. Ze hadden besloten om te gaan zwemmen. Helaas haalde de 801 ze halverwege in. De 214 had al opgegeven zodra hun vallen in de mast zaten. Met moeite werd de 801 eerste en 588 tweede. Na het eindspel heeft de wv een beetje rond de tent gehangen en op bed gelegen. Langzaam begonnen de voorbereidingen voor de BBQ. Ook kwamen er 2 meisjes die heel graag mee wilden eten, maar ze zijn weg gestuurd. Toen hebben we heerlijj gebbqt met heel de groep. Natuurlijk hebben we ook spelletjes gespeelt zoals volleybal. Na de bbq zijn we ons bed in gedoken, waarna we er snel weer uit moesten omdat we karaoke gingen doen. Om half 1 was de karaoke eindelijk afgelopen en mochten we naar bed.

Zondag 19-07-2015

801

We werden vandaag net zoals elke andere dag wakker en wij als 801 hadden mazzel, we mochten iets eerder opstaan om te dienstbakken. Toen we klaar waren met dienstbak hebben we lekker ontbeten met z'n alle. En omdat we dienstbak waren mochten we ook gelijk fijn de afwas doen gelukkig was het niet zo veel! Na het dienstbakken konden we gelijk beginnen met alles inpakken we moesten wel opschieten want we hadden het weer zoals gewoonlijk mee! Want na dat we alles hadden opgeruimd en in de tent hadden gelegd begon het lekker hard te regenen, en toen moest de tent nog neer. Dus na een half uur van perfecte samenwerking hadden we de tent opgeruimd en in de tentzak zitten! Ongeveer een uur nadat alles opgeruimd was kwamen de ouders om ons op te halen. Dit ging samen met een onwijs emotioneel afscheidt omdat we nog veel langer wilde blijven alleen natuurlijk niet te lang want we wilde stiekum ook wel weer naar huis. Dus daar gingen we dan, weg uit Friesland en we zullen er op terug kijken als een kamp waar we natuurlijk gewonnen hebben als 801 maar ook veel gelachen hebben.

Contactinformatie

Wilde Vaert (15 t/m 17½ jaar)

Noa Slooff
wildevaertleiding@willibrordusgroep.nl

Loodsen (18 t/m 21½ jaar)