2019

Loosdrecht 2019 - WRTL

Zomerkamp Wilde Vaert

WRTL

Gedurende het kamp is er misschien ook wel wat te vinden op teletekst van WRTL.

Maandag 22 juli

Maandag ochtend werden wij rond 8 uur gewekt helaaaas had de 241 baksdienst waardoor mijn bak en ik meteen naar de grote tent moesten om de tafels te dekken. Toen de bel ging gingen we ontbijten. Het ontbijt was episch. Tijdens het ontbijt moesten we een lunchpakketje maken omdat wij op trektocht gingen. Mijn bak en ik moesten na het ontbijt nog even onze baksdienst taak vervullen. Nadat wij hadden gebaksdienst ging iedereen zijn spullen inpakken voor trektocht. Iedereen had op een gegeven moment zijn tas ingepakt waardoor we de boten konden in laden met een gaspitjes, gasfles, pannen, bordjes etc. Rond half 12 vertrokken we van onze thuisbasis. Het eerste gedeelte van de reis ging voorspoedig totdat we in het kanaal kwamen. Rond 2 uur kwamen in het kanaal. Wat erg vervelend was, was dat er tegenwind stond wat betekende dat we in een kanaal van 15 meter moesten opkruisen.

Na het vragen van 20 sleepjes was er uiteindelijk een hele lieve man dat ons wou slepen naar de wijde blik. (Dit kostte alsnog een half uur.) rond vijfen kwamen we aan op de plas waar we zouden overnachten. Op een eilandje op de plas waar heel veel muggen leefden gingen we overnachten. Toen we hier aankwamen gingen we eten. We aten zelf opgewarmde hamburgers op broodjes. Na het eten kon de 241 alles gaan afspoelen. Na het uitruimen van alle boten kwam Brecht met het idee om een tent te bouwen van 4 wrikriemen en 1 mast. Vervolgens heeft Brecht 2 keer 2 wrikriemen aan elkaar gebonden met vallen van de mast van de 587. Deze driehoeken hebben we tegenoverelkaar gezet. Hierna hebben we de mast van de 587 op de driehoeken gezet. Daarover een zeil en in de binnenkant een grondzeil en je hebt een tent. Toen wij bezig waren was de leiding erachter gekomen dat ze maar 2 tentstokken hadden meegenomen. Nadat alles stond was het al half 12. We aten een zakje chips, genoten van de miljoenen muggen en we werden moe. Nadat we half lek gestoken waren en onze mag was gevuld met chips gingen we slapen. Ik was zo dom geweest tegen het tentdoek aan te gaan slapen waardoor ik geen ruimte had en het lastig was om te gaan slapen, maar gelukkig heeft de rest van de groep wel lekker geslapen.

Geschreven door: Niklas

Zondag 21 juli

Vanochtend werden we op een achterlijk vroeg tijdstip gewekt door Weerman-Wouter. De 801 had baksdienst dus die mochten zich vast in een mokersnel tempo aankleden en zich melden bij de grote tent. We hadden een lekker ontbijtje met onder andere suikerbrood en een gebakken eitje.

Na het ontbijt moest de dienstbak afwassen en had de rest even een momentje vrije tijd. In dat momentje na het dienstbakken kwam Jorn ons een leuk spel uitleggen wat heel het kamp zou duren genaamd gotcha! Het is hierbij de bedoeling dat je een kaartje krijgt met een naam en dan moet je die persoon met een waterpistool natspuiten. De regels zijn dat er geen getuigen mogen zijn en er mag niet geschoten worden tijdens het programma of tijdens het eten. De winnaar is degene die als laatste overblijft. Als je aan iemand vertelt wie je hebt moet je afwassen bij de bbq.

De wilde vaart had op de planning staan: “mokerveel spelletjes”, en we begonnen met voetbal terwijl je een bril ophad gemaakt van twee plastic bekertjes met ducktape aan de zijkanten. Dit was vrij intens moeilijk maar natuurlijk won de 801 in volle glorie met een score van 6-4. Vervolgens mochten de twee bakken gescheiden van elkaar en geblindoekt een spel gaan doen waarbij drie leden een touwtje vasthielden die vastzat aan of een hoepel of een rol ducktape. De bedoeling was om de hoepel om een pion te krijgen en de ducktape om een flesje te krijgen. De vierde persoon moest zonder blindoek de rest instructies geven om het doel te bereiken. Bij het volgende spel moest het gehele team geblindoekt en kregen ze een voorwerp voor zich waarvan ze de bovenkant moesten aanwijzen.

Na deze leuke spellen mochten we even gaan lunchen en chillen. Na de lunch moesten we ons gereed gaan maken voor het varen. We gingen een postenspel doen. Het was een soort handelsspel waarbij je op verschillende posten verschillende handelswaar kon kopen die je vervolgens met winst kon verkopen. Daarnaast waren er kanskaarten in het spel die zowel positieve als negatieve gevolgen konden hebben. De 801 won dit spel zonder enige twijfel vrij ernstig mokerdik! Hierna was weer een chil-momentje.

Daarna gingen we lekker avondeten. We aten sperzieboontjes met krieltjes en een gehaktbal. Na de heerlijke maaltijd moest de 801 opruimen en afwassen ook al hadden ze alle spellen zo goed gewonnen. Het was een grote afwas en er kwam ook nog een eend met een kreeft het land op rennen. Sem heeft de kreeft weer gered en in het water gezet. Nu zijn Nora en Noa deze blog aan het schrijven en vanavond komt nog het grote trektochtinpakspel maar daar later meer over.

Zaterdag 20 juli

Bij aankomst regende het, wanneer we de bagage in de boten inlaadden. Toen we aankwamen bij het kampterrein hebben we eventjes lekker een broodje gegeten! Na de kleine pauze zijn we gelijk de tent op gaan zetten. We hebben daarna een beetje niks gedaan in de tent. Toen we eenmaal klaar waren methet niksen zijn we de boten op gaan tuigen! Dat is allemaal voorspoedig verlopen, een paar harpjes vervangen en het grootzeil van de 801 hebben Nora en Noa samen met Marieke en Wouter gemarreld! Daarna was het tijd voor een overheerlijk avondmaal, andijvie stamppot met rookworst en jus. Na het eten hebben we eerst afgewassen, dat was de taak van de 214 (er kwam echt geen einde aan). Daarna was de geweldige thema-opening! We werden uitgenodigd in de grote tent en ineens was er een super epische televisieset gebouwd! Daar werd een leuk programma uitgezonden: “Live met Jorn”.

In het programma waren wij de VIP gasten die geïnteresseerd zijn om WRTL (Willie Radio Televisie Loosdrecht) over te nemen, want de eigenaren van WRTL hebben geen tijd meer om de zender te onderhouden.

Na de epische opening zijn we een beetje gaan chillen naast de tent en hebben we lekker een frisje gedronken en een chipje gegeten! Om precies 11:42 zei Adriaan dat het om 12 uur helemaal stil moest zijn en iedereen in bed moest liggen. Daar hebben wij ons netjes aan gehouden!

Geschreven door: Brecht en Storm

20 juli 2019 is bijna daar…

Nog heel even en de Matrozen ter Wilde Vaert gaan weer op kamp.

Contactinformatie

Wilde Vaert (15 t/m 17½ jaar)

Noa Slooff
wildevaertleiding@willibrordusgroep.nl

Loodsen (18 t/m 21½ jaar)