De vletten
Zeilnummer | Streepjescode | Bakskist + toebehoren | Motief | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verkenners | ||||||||
76 | rood | Union Jack | ||||||
587 | lichtblauw | rood / geel / blauw | ||||||
1358 | oranje | Milka-koe (paars/wit) | ||||||
1470 | zwart | oranje druppels op zwart | ||||||
Wilde Vaert | ||||||||
214 | donkerblauw | vlammen (oranje/blauw) | ||||||
588 | geel | bliksem (geel) | ||||||
801 | rose (kist: grijs) | baksteen (grijs) | ||||||
Loodsen | ||||||||
802 | groen/zwart (kist: donkerblauw) | regenboog | ||||||
Stam | ||||||||
27 | groen | golven | ||||||
Niet toegekend (nu bij de loodsen) | ||||||||
1683 | wit | Houtman-kleuren |
76
De 76 heeft al jaren rood als basiskleur in het motief. Op het moment is hij
weer zoals op de foto hiernaast, na een aantal jaren vooral geel en zwart
als aanvulling op het rood gehad te hebben.
In 1997, 1998 en 2008 is de verkenners-bak van de 76 naar de Nationale Scouting Zeilwedstrijden
geweest. Kwalificatie voor deze NK zijn voor de Verkenners een hele
prestatie en dan te bedenken dat ze zich in 1996 eigenlijk ook al
gekwalificeerd hadden, maar niemand daarop gerekend had!
Een bijzonder voordelige eigenschap van deze boot is dat hij over één boord scherp aan de wind kan zeilen; vooral met wedstrijden is dat erg fijn.
587
De 587 is één van de vier verkenners boten.
Deze boot heeft geen bijzondere eigenschappen.
Deze boot heeft wel een groter broertje en dat is de 588.
Dit grotere broertje zit dan ook zoals alle grotere broers bij de Wilde Vaert.
1358
Deze vlet is een tweedehandsje en was eerst van de Zuiderkruisgroep.
Het verhaal gaat dat het een "zelfbouw" is, wat best te geloven is, want hij is totaal anders dan de gemiddelde Beenhakker- of Tukker-vlet.
Omdat de vlet bij de Zuiderkruisgroep geen registratie-/wedstrijdnummer had, stond hij daar bekend als de "X" .
Voor deelname aan wedstrijden moet de boot echter officieel gekeurd zijn door de NTC (Nautisch Technische Commissie). Als dat gebeurt is dan krijgt de boot een zeilnummer, in dit geval was dat dus 1358.
De grap is dat deze hele vlet uit te dik staal bestaat, op het voor- en achterdek na, die indeuken als je er op staat/springt!
1470
De 1470 is een van de nieuwste boten die onze groep kent.
Vanwege de grootte van de verkennersgroep was het al enige tijd noodzaak dat er een nieuwe vlet zou komen.
Sinds de zomer van 2000 is hij er dan: de 1470.
Over deze boot zijn niet echt geinige feitjes te vermelden (voornamelijk omdat we hem nog maar een paar jaar hebben), behalve dan dat het een echte moderne Tukker-vlet is: lomp, breed, degelijk en comfortabel.
214
Dit is een boot van de wilde vaert, de 214. De 214 wisselde vaak van motief, maar heeft nu al weer jaren het hele mooie vlammen-motief.
Wat het zeilnummer niet doet vermoeden is dat de 214 een van onze nieuwere vletten is. Hij is een paar jaar terug helemaal nieuw gebouwd om z'n voorganger te vervangen. De oude 214 was namelijk gestolen (snif, snif). Dat was erg jammer omdat deze erg goed was bij voor de wind en bij bijna geen wind.
De nieuwe 214 heeft als kenmerk dat hij erg breed is.
588
De 588 heeft al jaren een geel motief met een oranje en een zwart streepje, waar niet aan getornd wordt.
Tot het recente verleden dan, want opeens vond een aantal mensen het nodig om van de "banaan" - zoals de boot vanwege z'n gele kleur al jaren door welpen en andere scouts wordt genoemd - een echte banaan te maken. Daarna heeft het motief gewisseld, maar inmiddels is het al een aantal jaar een grote oranje bliksemflits op een gele achtergrond.
Hoewel al onze vletten een klauw aan de giek hebben (in tegenstelling tot de rest van de scoutinggroepen in Nederland) is deze boot de uitzondering op de regel.
Nou heeft deze vlet ook een apart soort lummelbeslag: een railtje, waarmee het verstellen van de giek tijdens het zeilen mogelijk wordt. (Altijd leuk met wedstrijd(reglement)en!
801
De 801 is dé wedstrijdboot van de groep, hoezeer het de loodsen (de trotste bezitters van de 802) ook spijt. Feit is wel dat ze uit dezelfde lijn van vletten van Beenhakker komen.
De 801 kan de meest gekke dingen indien de zeilen juist getrimd zijn bij de juiste windsterkte. Dan voor je bij wedstrijden opeens al je tegenstanders voorbij!
Van 2002 tot 2007 is er gekozen voor een nieuw motief, waarbij de stenen donkergrijs waren en de voegen lichtgrijs; inmiddels vaart de 801 weer rond met het originele motief: lichtgrijze stenen met zwarte voegen.
De Wilde Vaert zorgt ervoor dat iedere winter het motief weer in ere hersteld wordt, wat een flinke klus is, omdat elk streepje (voeg tussen de stenen) afgeplakt moet worden.
Zie jij je zelf al elk steentje van je huis van plakband voorzien?
802
De de trots van de loodsen: de 802. De loodsen hebben zelf een speciaal wedstrijdtuig bij elkaar gespaard, dat opmerkelijk beter presteert dan een setje normale zeilen. Bij dit wedstrijdtuig worden ook een speciale wedstrijdgiek en -gaffel gebruikt.
Door het opvallende regenboog motief en de zeilprestaties uit het verleden geniet de 802 landelijke bekendheid.
27
Dit is de oudste boot van de groep en heeft in de zomer van 2003 een gloednieuwe bodem gekregen. Dit was hard nodig, want de bodem was één groot lappendeken. Eind 2004 is de stootrand ook vervangen en na dit grote onderhoud kan de 27 er weer een hoop jaartjes tegenaan.
Een bijzonderheid aan deze vlet was de diepte van het wrikgat, spottend ook wel wrikdeuk genoemd, die helaas - of juist niet? - verloren is gegaan toen de stootrand is vervangen. Voor de verkenners die leerden wrikken gold dat als je het in de 27 kon, dan kon je het in elke boot.
1683
De 1683 is de nieuwe vlet die we in 2011 op de Wereldhavendagen in Rotterdam in ontvangst hebben mogen nemen. Wil je er meer over lezen, kijk dan hier.
Deze vlet is voor seizoen 2013/2014 geleend door de loodsen.